Speech en toespraak
Dat spreekt vanzelf!

Bedrijfspresentatie

Bij een bedrijfspresentatie probeert u zo goed mogelijk de aandacht te vestigen op uw bedrijf. Deze toespraak wijkt behoorlijk af van de reguliere toespraken en speeches en is net als de verkooppresentatie commercieel gericht, maar zonder dat het direct een verkoopverhaal wordt. Naast de verbale kant van de bedrijfspresentatie, dient u ook rekening te houden met de visuele aspecten.

Inhoud bedrijfspresentatie

De inhoud van een bedrijfpresentatie kan er als volgt uitzien:                                       


  • Maak de bedrijfsnaam bekend                         
  • Benoem de vestigingsplaats plus adres
  • Maak duidelijk wat de ondernemingsvorm is
  • Verklaar de doelstelling
  • Spreek over de visie
  • Geef ook de sociale insteek
  • Praat over de activiteiten
  • Bespreek de financiële status
  • Vertel hoeveel werknemers erbij betrokken zijn                                                                                                                                                               


Visuele aspecten bij bedrijfspresentatie

Voor 'Speech en toespraak' is het erg belangrijk dat uw toehoorders zich tijdens uw bedrijfspresentatie geen moment gaan vervelen. Nadat u uw tekst rond heeft dient u van te voren te oefenen hoe het over komt. Zorg voor een verzorgd uiterlijk, wees representatief en pas u aan de gangbare normen aan. Maar zorg ook dat de ruimte waarin u uw bedrijfspresentatie geeft aan alles voldoet, zoals de juiste inrichting, opstelling en dat uw gebruikte materiaal in orde is. Bovendien dient u uw speech af te wisselen met beeldmateriaal, zoals:

  • video
  • foto's
  • grafieken
  • animaties
  • film

Daarnaast dient u van te voren ook altijd uw elektronische hulpmiddelen te controleren of alles wel werkt.


Ook belangrijk

Nog een belangrijk aspect om bij stil te staan is dat u met uw speech niet teveel informatie tegelijk over uw aandachtige toehoorders uitstort. Door uw informatie als het ware te verdunnen, houdt u tijdens uw toespraak de aandacht van de luisteraars tenminste vast. Dit kunt u doen door:

  • een inleiding te geven bij elk onderdeel
  • regelmatig onderdelen samen te vatten en eventuele conclusies te formuleren
  • vooruitwijzingen te maken op wat nog komen gaat
  • terugblikken op wat u al eerder hebt beweerd
  • gebruik te maken van een anekdote
  • sommige zaken nader te verklaren
  • tussendoor vragen te stellen (niet teveel) aan uw publiek

Is er sprake van een bedrijfspresentatie door meerdere personen dient u daar uiteraard duidelijke afspraken over te maken wie, wat en wanneer iets gezegd moet worden.
  


Ook behoefte aan een speech voor een bedrijfspresentatie? Informeer naar de mogelijkheden of raadpleeg eerst onze gunstige tarieven.