Speech en toespraak
Dat spreekt vanzelf!

Verkooppresentatie

In de categorie speeches en toespraken verdient een mondelinge verkooppresentatie absoluut de nodige aandacht. Naast dat u ons voor deze speech of toespraak kunt inschakelen, voorzien wij u graag van de nodige achtergrondinformatie. Een verkooppresentatie dient goed voorbereid te worden en moet aan een aantal belangrijke voorwaarden voldoen. 

Kenmerken verkooppresentatie

Essentieel bij een goede verkooppresentatie is dat u een standpunt inneemt en de toehoorders met argumenten probeert te overtuigen door gebruik te maken van zogenaamde indicatoren, inclusief met een goed opgebouwde organisatiestructuur die u als 'kapstok' kunt gebruiken. Uw standpunt vertakt zich als het ware in argumenten die natuurlijk altijd een logisch verband duidelijk moeten maken, waardoor men uw verkooppresentatie ook gemakkelijk kan analyseren.


Indicatoren verkooppresentatie

De indicatoren voor een verkooppresentatie zijn:

  • Standpunten met argumentatie, zoals ik vind dit of dat, .......want..., Conclusie is,.......immers..., Mijn mening is,....... namelijk..., Duidelijk wordt of is.......aangezien...                                                                                            
  • Meervoudige argumentatie, zoals: Allereerst en tenslotte..., Nog een argument van betekenis is..., Niet te vergeten..., Overigens...                                                                                                                                                                 
  • Nevenschikkende argumentatie, zoals: Bovendien..., Desalniettemin..., Wat ook belangrijk is..., Daarbij komt..., Met name omdat..., Mede daardoor...                                                                                                                       
  • Onderschikkende argumentatie, met woorden als: omdat, namelijk, vanwege, want, immers                                                            

Conclusie

Standpunten en goed onderbouwde argumentatie, daar draait het dus allemaal om. Net als elke speech of toespraak dient u zichzelf goed voor te bereiden. Met name een verkooppresentatie verdient een duidelijke en heldere structuur, waarbij de zogenaamde unique selling points (usp's) nooit en te nimmer mogen ontbreken. Komt u er met uw verkooppresentatie niet uit of heeft u te weinig tijd of zelfvertrouwen, neem dan gerust en geheel vrijblijvend contact met mij op over de mogelijkheden.